4
Komen

bab 8 :)

             Tepat jam 12 malam, kereta BMW milik Haikal tiba di bawah kolej kediaman Alia dan Aryanna. Dah lewat. Untung je kolej nya tak menetapkan waktu untuk para pelajar keluar masuk kolej. Kalau tak, terpaksa la bermalam di luar.
            “Thanks sebab bawak kami keluar.” Ujar Alia sebelum keluar.
            Haikal menurunkan cermin tingkap kereta. “sama-sama. Esok lusa, bolehla keluar lagi kan.?”
            Alia hanya tersenyum tanpa memberi jawapan yang pasti. “Kami naik dulu ye. Hati-hati drive tu.” Dia berpesan sebelum mengangguk sebagai tanda hormat kepada Haikal.
            Setelah hilang Alia hilang dari pandangan, baru lah kereta milik Haikal bergerak perlahan meninggalkan kolej tersebut. Dia tersenyum sinis.
            “Kau kenapa duk sengih-sengih nie?”
            “Adalah. Kau tak perlu tahu.” Izwan hanya menggelengkan kepalanya.

******  
            “Amboi kau. Bukan main lagi ek? Hati-hati drive tu.” Ujar Aryana dengan gaya mengajuk percakapan Alia. Alia hanya tersenyum.
            “La. Apa ke salah nya kalau aku cakap macam tu. Berpesan-pesan antara satu sama lain. Aku rasa tak salah. Kan?”
            “Salah tu tak lah. Tapi lain macam je bunyi nya. Kau tu dah la tak bercakap sangat dengan budak lelaki. Entah- entah kau dah jatuh hati kat dia ek?”
            “Eh. Takde makna nya aku nak jatuh hati kat dia tu. He’s not my type, okay?!” ujar Alia tegas.
            “Memanglah dia takde ciri-ciri lelaki idaman yang kau nak tapi tak mungkin kalau dia boleh buat kau jatuh cinta. Ingat tu Lia.” Kata-kata Aryana penuh dengan maksud tersirat.
            “Ala. Aku cakap je lah. Lagipun tak mungkin kau nak jatuh hati kat dia. Dia kan bukan lelaki idaman kau. Dah, pergi tidur lah. Nanti lambat pulak bangun.” Alia hanya tersengih-sengih.
            “Good nite Ary.”

******      
            Sejak malam tu, mereka sering saja berempat. Kalau pon tak study, mereka akan makan bersama. Dalam tak sedar, dah hampir sebulan sejak Alia mula berkawan dengan Haikal. Hubungan mereka bertambah baik dari hari ke hari. Dan hati Alia bagaikan mula tertarik dengan sikap Haikal yang selamba dan pandai mengambil hati.
            “Ary, petang ni aku nak keluar dengan Haikal tau. Aku nak pergi beli tiket bas.” Dia memberitahu awal-awal kepada roommatenya yang sorang tu.
            “Okey. Jaga diri elok-elok. Aku pun ada hal nak pergi jumpa Faizul nanti.”
            “Kau nak jumpa dia buat apa? bukan kau dengan dia dah history ke?” soal Alia.
            “History bagi aku, tapi dia tak nak faham. Ni aku nak pergi settlekan cara baik lah ni.” Terang Aryana.
            Alia mengangguk. Betul jugak kata Aryana. Apa apa pun, kena selesaikan dengan cara baik. Kalau tak, boleh gila dibuatnya. Apatah lagi Faizul tu macam psycho yang asyik mencari Aryana 24/7. Fuhhh. Serammmmm!!
            Seperti yang dijanjikan, petang itu Alia keluar dengan Haikal.
            “Sekarang kita nak ke mana ni?” soal Haikal sebaik sahaja kereta mula bergerak.
            “Kan saya dah cakap, nak beli tiket bas. Dah lupa ye atok?” gurau Alia.
            “kalau saya atok, awak lah nenek. Dah tua ye nek?” Haikal mengajuk nada Alia.
            “Hmm. Apa-apa lah. Malas nak layan awak.” Gumam Alia perlahan.
            “Ala. Takkan nak merajuk kot? Yela cik adik sweet. Saya je yang tua. Awak tu muda remaja lagi.” Dia menjeling Alia yang berada di sebelah.
            “Amboi. Perlinya ayat.” Haikal hanya tergelak.
            Di stesen bas, Haikal terpaksa memakirkan kereta di seberang jalan berikutan keadaan yang terlalu sesak di stesen bas tersebut. Haikal menemankan Alia ke kaunter tiket. Ketika mereka hendak pulang ke kereta, Haikal menarik tangan Alia dengan alasan jalanraya sangat sesak. Alia memasam muka kerana tak guna dia bergaduh dengan Haikal. Dia tahu, Haikal takkan lepaskan tangannya.
            Alia yang bengang dengan Haikal terus jalan menonong tanpa melihat kiri dan kanan. Kebetulan ada motor yang sedang laju memecut menuju ke arah Alia. Haikal yang sememangnya sedang mengenggam tangan Alia terus menarik Alia hingga terdorong ke belakang. Tubuh Alia yang hampir jatuh terus di peluk Haikal. Alia terpana dengan situasi yang bari terjadi. Dan dengan tak semena-mena nya Haikal mencium pipi Alia yang sangat dekat dengan mukanya.
            Alia terus tersedar. Dia menolak Haikal dan menghadiahkan sebuah tamparan buat Haikal. Haikal membuntangkan matanya apabila ditampat di khalayak ramai.
            “Itu sebab awak memandai-mandai je cium saya.” Ujar Alia sebelum berlalu dari situ.

******  
Sudah 3 hari sejak petang mereka keluar berdua. Dan sejak malam tu, Alia tak pernah lagi bertembung dengan Haikal di mana-mana. Kadang-kadang dia terintai-intai juga sama ada di kafe mahupun library. Tapi baying-bayang Haikal langsung takde. Haikal bagaikan lesap terus.
            “Oitt!” sergah Izwan dengan tiba-tiba. Lamunan Alia terhenti apabila disergah seperti itu. Sebenarnya dari jauh lagi dia sudah nampak Alia. Tapi Alia langsung tak perasankan kelibatnya. Nampak sangat tengah termenung.
            “Apa oitt oitt. Bagi salam tak boleh ke?” Alia pura-pura marah. Dia memasamkan wajahnya. Terkejut jugak dia tadi. Dibuatnya kalau dia termelatah kat situ, mahu satu library mendengarnya. Hee. Mana nak sorok muka kalau macam tu.
            Izwan gelak perlahan. “Awak termenung apa ni Alia? Dari depan library dah nampak awak tengah berkhayal. Fikirkan Haikal eh?” tebak Izwan.
            “Eh. Mana ada saya termenung berkhayal ni sume. Bukan bidang saya lah.” Alia gelabah bila tertangkap macam tu. Dah la apa yang di teka Izwan tu betul.
            Tiba-tiba Aryana datang dan mengambil tempat di sebelah Alia. Izwan yang melihat terus mengambil tempat di hadapan Aryana.
            “Haa Izwan. Sorang je? Mana anak Dato’ Haris tu. Kesian kat kawan saya ni. Dah dapat penyakit angau dah sebab si Carl tu.”
            Alia terus menyiku Aryana yang duduk di sebelah nya. “haa. Percaya sangatlah loyar basi Ary ni.” Alia gabra dalam usaha menutup malu.
            “Eleh. Nak cover la tu. Macam la aku tak tahu sejak 2,3 hari ni mata kau asyik melilau jek. Aku tahu la kau cari dia. Orang dah angau la katakan.” Aryana mengenyitkan matanya kepada Izwan.
            “Oh. Dah angau dekat Carl ke. Patut la tadi pun dia ni termenung je memanjang.” Melihatkan muka Alia yang kemerahan, dia tergelak. “Carl ada je kat rumah dia. Elok bernafas lagi.” Sambungnya lagi.
            Alia yang kepelikan. “Aik. Bukan dia cakap dia tu bukan kaki ponteng ke?”
            “Memang dia bukan kaki ponteng lah. Dia demam. Sepatutnya 2 hari je. Tapi tak kebah lagi. Sebab tu dia tak datang kelas. Rasanya, minggu depan lah baru dia datang kot. Tak larat katanya. Oh ye. Dia kirim salam kat awak.” Ujar Izwan panjang lebar.
            “Demam tetiba kenapa pulak? Kena sampuk?” soal Aryana dengan selamba.
            “Hari ahad lepas, kami main bola sepak dalam hujan tengah-tengah malam. Apa lagi. Confirm demam lah.”
            “Takkan Haikal je yang demam kot?” soal Alia ingin tahu.
            “Memang bukan dia sorang pon. Saya pon demam jugak tapi sehari je lah. Tapi kalau Haikal, dia memang susah nak sembuh kalau dah demam.”
            “Hm. Dah tahu macam tu, mahu lagi cari penyakit sape suruh.” Aryana bersuara.
            “Idea si Haikal la tu. Tension sangat. Apa yang jadi la kat dia sampai dia moody dari petang.” Ujar Izwan. Matanya dilirikkan ke arah Alia yang membawa 1001 maksud.
            “Ohh. Kesian dia.” Ucap Alia perlahan.
            “Awak nak pergi jenguk dia? Saya boleh bawakkan. Mesti dia happy kalau awak pergi jenguk dia kat rumah.” Cadang Izwan.


Bersambung~~


p/s: camne? korg nk alia pegi umah carl ke tk???



                                                                                               


4 comments:

[AYUMI AFIQAH] said...

lamanya baru sambung.. huhu..
mesti alia pegi..kan3??? hehe

Najwa Ghazali said...

hehe. xsempat nk sambung ^^
entah la. tgh pk lagi nie. nk dia pegi atau tak.

NiA DaRnEs(Nur Ain Syahira) said...

haha...xsaje2 kne penampar si haikal tu,smpai kedemanan..
ksian dia...haha
umm...alia g je laa...mntk maaf skali

Najwa Ghazali said...

hmm. insyaAllah Alia pergi. xnjnji lah.hehe ^^