0
Komen

bab 5 :)

  “Ya Allah Lia. Kau tak habis lagi ke beli barang ni? Aku dah penat gila tunggu kau. Ibarat tunggu buah yang takkan gugur, tau tak?!” Aryana separuh menjerit apabila dia melihat Alia belum membuat bayaran lagi. ‘Hish dia ni. Kalau beli barang bukan main lama.’ Aryana menggeleng-gelengkan kepalanya.
                Alia tidak pedulikan leteran Aryana. Dia sibuk mencari gula-gula kegemarannya. ‘Ish. Mana pulak perisa blackcurrant ni. Takkan dah habis kot?’ Matanya masih meliar disekitar rak itu.
                Aryana bosan menunggu. “Kau cari apa yang khusyuk sampai macam tu sekali?” sambungnya lagi apabila melihat tingkah Alia.
                “Aku cari Eclipse ni. Haa. Akhirnya jumpa pun”  terus tangannya mencapai bekas kecil yang berwarna ungu itu. Serentak itu jugalah ada tangan mencapai bekas yang sama dari tangan Alia. Kasar. Alia berpaling untuk melihat orang itu. Matanya membulat.
                “You?? Again??” soal lelaki itu. Alia buat muka bosan.
                “Yes? Any problem Mr Haikal?!” soal Alia kasar.
                “Whoaa!! What a great question Miss Alia. Well. I do have a lot of problem with you. Firstly, I need an apology from you for incident that happened this morning.” Ujar Haikal.
                “Oh pasal tu. Tengoklah nanti kalau saya rajin saya minta maaf lah kat awak. Tapi dalam mimpi je lah.” Alia menjawab.
                “Dalam mimpi?” soal Haikal. Keningnya diangkat. “Saya taknak dalam mimpi. Saya nak sekarang jugak. Dan saya sedang menunggu sekarang.!” tegas Haikal.
                “Saya nak remind balik kat awak ni tentang kejadian pagi tadi. Awak yang salah, kan. Siapa suruh awak bangun macam robot. Jadi jangan nk salahkan saya. Dan saya, takkan minta maaf. Titik!” ujar Alia.
                “Awak yang langgar saya. Jadi awak lah yang salah. Saya tak kira. Awak kena jugak mintak maaaf dengan saya.!” Haikal bengang.
                “Saya dah cakap yang saya taknak kan. Jangan paksa boleh tak? Menyampah betul.  By the way, Eclipse ni, saya yang tengok dulu dan saya nak ambik dulu. So, it is mine.” Serentak itu, dia terus merampas bekas kecil itu dari tangan Haikal.
                ‘Hisy, melampau betul minah senget ni.’  getus hati Haikal. “Alia!!” jerit Haikal seraya merentap pergelangan tangan Alia.
                Aryana yang melihat menepuk dahi. ‘Mereka buat drama dua babak pulak dah kat sini. Tapi, siapa nak tolong leraikan ni.’ Dia pandang kiri dan kanan.  Nampaknya tiada sesiapa yang dia kenal di situ.
                “Hei, apa ni. Lepaslah. Nak saya jerit ke?” dia menarik-narik tangannya. Dia berpusing memandang Aryana yang berdiri kurang 3 meter dari tempat dia. “Ary, tolong aku.!”
                Aryana perasan yang Haikal pandang dia dengan pandangan tajam. “Aku tak nak masuk campur hal korang.” Lancar saja dia menjawab.
                “Haikal, lepaslah. Jangan buat benda tak senonoh boleh tak.?” Dia meronta-ronta minta dilepaskan. Haikal memperkemaskan pegangannya.
                Alia cuak. “Okey. Kita bincang elok-elok. Tapi lepaskan dulu tangan saya. Please?” Alia cuba berdiplomasi. Dia menayangkan muka lima sen membuatkan Haikal beralah. Dia melonggarkan pegangan tangannya. Sebaik sahaja Haikal ingin beralah dengan Alia, dia terus menarik tangannya dan standby untuk cabut dari situ.
                Haikal cuba untuk merentap semula tangan Alia tapi ditepis Alia. Automatik tangannya terkena barang-barang yang tersusun elok di atas rak itu. Habis segala anak cucu tok nenek gula-gula jatuh bertaburan di atas lantai. Alia cepat-cepat melarikan diri dari situ. Baru sahaja Haikal hendak mengejar Alia tapi dia dihalang oleh pekerja yang kebetulan sampai di situ.

******               
                “Ary, dia dah takde kan. Cuba kau tolong tengokkan.” ujar Alia takut-takut ketika tengah beratur untuk membuat bayaran di kaunter.
                “Haa. Tu la. Cari pasal dengan orang tak ingat-ingat. Bila dah jadi macam ni kan susah. Dia dah takde rasanya. Jomlah balik sebelum terserempak dengan dia lagi. Aku dah tak mampu nak tengok korang bergaduh ni.” Leter Aryana.
                “Yelah yelah. Aku salah. Tapikan, benda dah jadi, tak dapat aku ulang balik.” Alia gelak. Dia terbayangkan raut Haikal yang terpaksa bertanggungjawab atas masalah yang sudah ditimbulkan olehnya sebentar tadi.
                “Hish. Ada-ada je la kau ni. Eh. Cuba kau tengok sana. Yang pakai baju biru tu. Bukan Haikal ke?”
                Alia memandang ke arah yang ditunjukkan Aryana. “Aku rasa macam betullah. Dia datang ke sini ke? Jomlah, blah dari sini.” Mereka tergesa-gesa pergi setelah cashier itu memulangkan wang baki.

******
                Haikal macam ternampak kelibat Alia. Terus dia berjalan ke arah kaunter. ‘Sah itu dia.’
                “Carl. Nak pergi mana tu? Tolonglah mama tolak troli ni.” tegur Puan Sri Diana.
                ‘Mama ni. Time ni la dia nak datang. Takpe Alia. Takpe. Hari ni hari kau. Nanti kau rasa la pembalasannya.’ Hatinya berbisik jahat.
                Puan Sri Diana hairan. Siapalah perempuan yang bergaduh dengan anak terunanya sebentar tadi? Bukan dia tak Nampak betapa marahnya Haikal tadi. Pulak tu, sampai berselerak barang-barang atas rak. Merah muka Haikal menahan malu dan amarah apabila dipaksa menyusun kembali barang-barang yang bertaburan di lantai. Dia lihat semua itu tapi hanya dari jauh. Dia tidak mahu masuk campur kerana bimbang hubungan baik mereka terjejas. Bukan dia tidak tahu, Haikal pantang jikalau ada orang mencampuri urusan peribadinya.

******
                Haikal terbaring di atas tilam empuknya. Kata-kata Izwan bermain di fikiran.
                “Aku pun takde la pasti sangat pun tapi aku dengar students cakap macam tu. Bila aku risik-risik, macam betul. Tapi mungkin jugak benda tu salah faham je.”
                Dia mengeluh. Geram. “Aku pantang betul la dengan minah materialistic ni. Mentang-mentang la cantik, ingat halal ke duk jual badan kat orang tua gatal tu. Tak sedar diri langsung!” luah dia kegeraman.
                Dia membuka pintu almari. Drawer di dalam di tarik. Ada sebuah kotak kecil di dalamnya. Dia mengambil dan membukanya. Ada dua keping gambar di dalam nya. Dia bawa kotak itu ke katil. Lantas, gambar itu di keluarkan. Di dalam itu lagi, terdapat seutas rantai tangan mas putih bertatahkan permata. Simple, tapi cukup menarik. Dia membelek-belek rantai tangan itu. Matanya langsung tertancap pada sebaris nama yang terukir indah. Ellisya.
                Fikirannya berterbangan melayang. Dia teringatkan peristiwa di taman yang berdekatan rumahnya dua tahun yang lalu.


******      
                “I’m so sorry. I tak sengaja sayang. Maafkan I?” suara Ellisya memecah kesunyian antara mereka.
                “You tak sengaja kena tangkap khalwat dengan orang tua tak sedar diri tu? You dah belajar tinggi pun, takkan tak reti nak bagi excuse yang logik sikit kot?” soal Haikal sinis.
                “Sayangg. I mintak maaf. I betul-betul tak sengaja. I tak tahu macam mana benda ni boleh jadi. I tak kenal pon siapa Dato’ tu.” Elisya gelabah.
                “You tak payah nak bohong I. Bukan ke sebelum ni you pernah keluar dengan Dato’ tu? Yang you cakap kawan father you tu? Apa ni Ell? You ingat I ni bodoh sangat ke? Dah lama I diamkan benda ni. I tak tanya you apa-apa. I tak pernah persoalkan tindak tanduk you. Sebabnya I sayangkan you. Tapi apa yang I dapat? I tak dapat apa-apa. I tak dapat apa-apa melainkan kekecewaan!” Haikal terduduk di atas bangku yang ada berhampirannya.
                Haikal menunduk. Sungguh dia kecewa. Langsung dia tak sedar yang dia dah di tipu hampir setahun. Perempuan yang amat dia sayangi menipunya dan ada skandal dengan ahli korporat. Sakit dihatinya, hanya Allah saja yang tahu. Tak dapat digambarkan perasaan saat mendengar berita dari Izwan bahawa Ellisya telah di tangkap khalwat dengan Dato’ Ridzuan.
                Ellisya diam. Dia tidak tahu alasan apa lagi yang perlu diberikan. Salahnya sehingga dia terkantoi di depan kawan baik Haikal. Dia kehabisan idea untuk memujuk Haikal.
“Ell. Why don’t we just stop all these nonsense? I’ve had enough.” Haikal terus meninggalkan Ellisya yang masih blur.
“Sayang. Apa yang you cakap ni. You nak tinggalkan I? You memang tak sayangkan I?” Ellisya pura-pura merajuk. Mengharapkan Haikal akan memujuknya.
Haikal berpaling. “Jangan cakap soal sayang kalau you sendiri tak sayangkan diri you. We’re finished!” ujar Haikal sebelum berlalu pergi.

 ******   
                Sudah dua tahun perkara tu terjadi. Tapi tak dapat dinafikan, hatinya masih pada Ellisya. Meskipun dia tak pernah berjumpa dengan Ellisya lagi selepas peristiwa di taman itu, tapi dia tetap alert kalau-kalau ada berita soal Ellisya. Tetapi, dendamnya terhadap cinta dan Ellisya tak pernah dendam malahan makin memuncak.
                “Perempuan yang takde maruah ni perlu di ajar. Hanya tahu menyakiti tapi tak pernah rasa disakiti. Tapi aku akan pastikan mereka merasakannya. Alia, lepas ni turn kau. Just wait and see.” Dia bercakap sendirian. 



No comments: