0
Komen

bab 2 :)

‘Aik, kenapa minah ni diam je. Ada orang punyalah handsome duduk kat tepi dia,dia blh buat derk je. Hairan bin ajaib ni.’ Haikal berfikir.

“By the way, I’m Haikal. Dia memberitahu namanya kepada gadis di sebelahnya. Tapi gadis itu tak mempedulikan Haikal langsung. ‘Sombongnya minah ni!’

Kemudian Haikal meneruskan pemanduan dengan kelajuan sederhana memandangkan hujan sudah mula turun dengan lebat. Alia berterusan melihat ke luar tingkap. Tapi sebenarnya dia sedang memikirkan satu perkara yang merunsingkan kepalanya.

Setelah hampir 15 minit dalam perjalanan, kereta yang dipandu Haikal masuk ke dalam pagar universiti. “awak tinggal di blok mana?”

Alia tiba-tiba tersedar mendengar suara Haikal. “Saya tinggal dekat Blok Anggerik. Eh, mana awak tahu saya belajar dan tinggal dekat sini?” soal Alia. Dia hairan kerana seingatnya dia tak pernah memberitahu apa-apa pun kepada Haikal. Sedari tadi dia hanya mendiamkan diri sahaja di dalam kereta.

“Saya pernah nampak awak dekat kampus sebelum ni. Disebabkan awak ni junior, saya boleh agak yang awak tinggal di hostel.” ujar Haikal seraya memberhentikan keretanya di hadapan blok Anggerik.

“Terima kasih” ucap Alia sambil tangan kirinya membuka pintu kereta. Namun belum sempat dia keluar, Haikal menarik tangannya.

“Saya dah cakap nama saya tadi tapi awak belum lagi kan?”

“Haa? Bila masa awak bagitahu? Saya tak dengar pun.

‘Oh. Dia tak dengar rupanya. Aku ingatkan dia saja buat tak tahu tadi.’ Haikal sengih. “Nama saya Haikal. Awak boleh panggil saya Carl. Nama awak?”

“Alia. Nama saya Alia. Okeylah Haikal, saya masuk dulu. Dah lewat ni. Drive carefully. Assalamualaikum.” Alia terus keluar dari kereta dan masuk ke dalam bangunan asramanya.

Haikal memandang Alia sehingga bayang Alia hilang dari pandangan matanya. ‘Drive carefully.’ Dia teringat pesanan Alia tadi. Tidak pernah lagi sesiapa berpesan macam tu pada dia selain mama. “Alia, tak sabar nak jumpa awak lagi lepas ni.” Dia bercakap sendirian. Kemudian dia menekan pedal minyak untuk keluar dari kawasan asrama.

*****
“Eh Alia. Kenapa dengan kaki engkau ni? Tadi aku tengok macam okey je?” soal Aryana sebaik saja Alia melangkahkan kaki masuk ke bilik.

“Aku jatuh terlanggar manusia berupa dinding tadi.” Alia bersuara perlahan.

“Kau langgar apa? Aku tak dengarlah Lia.”

“Aku terlanggar orang tadi. Pastu aku terjatuh gedebuk. Jadilah kaki aku macam ni. Tapi bukan teruk pun. Esok okeylah ni.” Alia menepuk bahu Aryana.

Aryana Iylia. Itulah sahabat baiknya sejak dia melanjutkan pelajaran di universiti. Sudah hampit setahun mereka menjadi roommate,classmate dan segala-gala mate yang ada kecuali coffee mate. Memang diakui, dia sangat rapat dengan Aryana. Aryana sangat prihatin akan dirinya. Mungkin kerana Aryana merupakan anak tunggal, jadi dia tidak mempunyai sesiapa untuk ditunjukkan sikap prihatinnya itu.

Aryana keluar dari bilik untuk ke bilik air. Tapi tak sampai 2 minit, mukanya tersembul disebalik pintu balik.

“Lia. Aku dengar Elly dengan Tyra cakap, kau balik tadi ada orang lelaki hantar. Betul ke?” soal Aryana.

Alia mengeluh. Dia sebenarnya dah malas nak sebut pasal mamat yang bernama Haikal itu. Tetapi dia tak mahu Aryana bersangka buruk dengannya. Dia menarik nafas sedalam-dalamnya. Kemudian dia menceritakan semuanya yang terjadi di tasik petang tadi.

Aryana terlopong mendengar cerita Alia. Kemudian dia ketawa terbahak-bahak. “Tak sangka betul aku Alia Natasya yang sopan lagi ayu ni garang jugak rupanya. Haha…” dia ketawa lagi. Sampai berair mata dibuatnya.

“Ary! Engkau ni apa pasal. Aku cerita, kau ketawa pulak!” Alia bengang. Entah kenapalah Aryana ketawa. Bukannya kelakar pun.

“Takde lah. Kenapa kau pergi sembur mamat tu? Sah-sah dia malu. Saham jatuh tu babe!” dia ketawa lagi. “Eh.mamat tu handsome tak?” dia mengangkat keningnya.

“Okey aje kot. Tapi aku rasa kalau kau dah tengok dia,mahu terbelalak mata tu.” tempelak Alia.

“Hm. Sounds interesting. Orangnya macam mana erk?”

“Dia tinggi. Tegap. Kulit cerah. Agak stylo dengan fesyen rambut yang tercacak macam landak tu. Aku rasa dia anak orang kaya kot. Dia pakai kereta mewah.”

“Tinggi. Kulit cerah. Rambut tercacak. Pakai kereta mewah. Macam aku kenal je siapa.”

“Siapa Ary? Kau betul-betul kenal ke ni?”

“Eyman Haikal. Alaa. Kau tak kenal ke? Dia tu kan senior kita. Masa orientasi dulu, dia kan ada. Dia yang incharge group aku tu.

Alia diam. ‘Patutlah dia cakap pernah nampak aku. Dia senior kat sini rupanya. Tapi aku tak pernah pulak jumpa dia sepanjang setahun aku belajar kat sini. Tapi bukannya sikit student kat sini. Memamh logiklah kalau aku tak perasan dia kan. Ish. Nanti mesti dia dah cam muka aku. Janganlah dia buat serangan balas kat aku. Alia,Alia. Apa pasal kau buat macam tu tadi’ tanpa sedar dia tepuk dahinya sendiri.

“Kau apa kes? Dari kau tepuk dahi macam tu, baik engkau pergi hantuk dahi kau kat dinding tu. Kasi sedar sikit. Dari tadi asyik berkhayal je.”

Em. Em. Aku tak kenal orang yang kau cakap tu tapi mamat yang aku langgar tadi tu, nama dia memang Haikal. Dia tahu aku study kat sini sebab dia cakap dia pernah nampak aku kat kampus.

“What?!” Aryana menjerit. “Biar betul kau ni Lia.” Kata Aryana tidak percaya. Dia melihat Alia mengangguk. “Haha.. kau tahu tak,betapa ramai students dekat U kita ni nak dekat dengan Haikal tapi kau? Kau siap bidas dia lagi. Aku rasakan, nanti dia mesti cari engkau semula.” Dia sengaja menakutkan Alia.

“Err. Aku tak tahu Ary. Bukan salah aku pun. Kau agak dia akan balas dendam kat aku ke?” ujar Alia taku-takut.

“Entah. Aku pun tak tahu. Eh. Kita cakap pasal hal ni nanti lah. Aku nak pergi mandi dulu.” Aryana keluar dari bilik mereka.

*****
“Alia, jom kita jengah café. Aku dahaga tahap cipan ni. Jomlah.” Aryana mengajak.

            Asalnya Alia tak mahu mengikut. Tapi memandangkan Aryana beria-ia memujuk Alia, akhirnya dia bersetuju untuk mengikut. Dia berjalan perlahan kerana kakinya masuh belum pulih sepenuhnya.

            “Kau ada jumpa Haikal tak hari ni?” tanya Aryana.

            “Tak pun. Kenapa kau tiba-tiba tanya?”

            “Saja je. Hehe. Eh. Kau tunggu kat sini. Biar aku pergi beli air. Kau nak milo ais ke?” Alia cuma mengangguk.

            Tak sampai 10 minit, Aryana datang dengan membawa dua gelas air. Satu dihulurkan kepada Alia. “Thanks Ary.”

            “Welcome. Eh, kat situ ada meja kosong. Jom.” Mereka terus berjalan ke meja kosong yang dimaksudkan Aryana tadi. Mereka menatang air dengan hati-hati melalui meja-meja yang diduduki pelajar.

*****
            “Eh Haikal, kau ni kenapa? Tertoleh kanan, tertoleh kiri. Kau cari orang ke?” soal Izwan.

            “Ha’ah. Aku cari minah senget semalam tu”

            “Minah senget? Sejak bila kau pandai bagi nickname kat orang ni Carl? Haha. Dah yang kau cari dia buat apa pulak. Nak kenakan dialah tu?”

            Haikal senyum. “Kau ni tahu-tahu je kan.” Dalam kepalanya sudah berkira-kira untuk kenakan Alia.

            “Eh, aku nak pergi library jap. Nak ikut?” soal Haikal.

            Izwan menggeleng. “Aku jumpa kau dalam kelas nanti je lah.”

            “Okey. Aku chow dulu.” Serentak itu, dia terus bangun tanpa amaran. Tiba-tiba..

            “Opocot mak engkau!” terdengar suara Alia melatah.

No comments: