0
Komen

bab 3 :)

Haikal terasa bajunya basah. Dia berpaling ke belakang. “Shit!” ujarnya apabila melihat baju dibahagian belakangnya penuh dengan kesan air milo. Merah mukanya menahan marah. Dia berpaling ke Alia.
                “Awak lagi, awak lagi. Asal saya jumpa awak, ada je benda tak elok nak jadi!” Haikal marah-marah. Dia pandang Alia macam nk telan orang je lagaknya. Izwan yang melihat tutup mulut untuk menahan ketawa. ‘Dia ni ke awek yang Haikal cerita. Cun. Tapi kawan dia lagi cun.’ Dia pun tersenyum saat bertentang mata dengan Aryana.
                “Sorry” ujar Alia sepatah.
                “Sorry naik lori. Baju saya apa cerita ni?” soal Haikal kasar.
                Alia pandang baju Haikal. ‘Hm, baju polo warna putih pekena dengan air milo. Memang cun’ Alia tersengih-sengih pandang Haikal. Haikal semakin membara melihat tingkah Alia.
                “Apa sengih-sengih?”
                “Kenapa nak marah-marah pulak. Bukan saya yang salah pun. Awak tu yang bangun macam robot kenapa? Tengoklah dulu kot-kot ada orang lalu kat belakang awak ke,apa ke. Kan dah jadi problem macam ni. “
                “Ahh. Tak payah nak membebel. Saya ada kelas kurang dari setengah jam dari sekarang. Sekarang awak cuba cakap kat saya,macam mana saya nak masuk kelas dengan baju kotor macam ni?!” Haikal marah lagi.
                “Ala, ponteng aje lah. Macam tak pernah buat kot?” Alia buat muka.
                “Eh,hello. Memang saya tak pernah buat okey. Mungkin rupa saya nampak macam kaki ponteng, tapi saya bukan macam tu! Kalau tak percaya, boleh tanya Izwan.” Serentak itu Haikal menoleh kea rah Izwan.
                “Haa. Betul lah tu. Haikal memang bukan kaki ponteng pun.” Ujar Izwan beria-ia.
                “Well, kalau tak pernah pun, bila lagi nak merasa buat macam tu kalau bukan sekarang. Am I right my dear Aryana?”
                Aryana mengangguk. Izwan menggeleng-geleng kepalanya. Haikal mengeluh. Tension dia dengan Alia. Alia bingung memikirkan jalan keluar dari situasi itu.
                “Takpe lah Haikal ye. Kitorang ada kerja lah. Assalamualaikum.” Alia terus menarik tangan Aryana dan berlalu dari situ. Aryana menoleh ke arah Izwan lalu memberikan senyuman paling manis untuk Izwan.
                Haikal terkedu apabila Alia berlalu. “Apa jenis perempuan lah minah tu.?” Dia mengomel tanpa menyedari bahawa Izwan sedang mendengarnya.
                Izwan ketawa. “Alahai Haikal. Kesian dekat engkau. Baru je kau ada cita-cita nak kena kan dia, terus mandi milo ais. Hebat betul si Alia tu erk?”
“Haaa.. Gelak lah kau puas-puas. Bila kau dah merasa macam apa yang aku rasa sekarang, baru kau tahu langit tu tinggi ke rendah.” Haikal bercakap dengan penuh semangat. Izwan tergelak lagi.
“Wan, kau kena tolong aku. Nak ke, tak nak ke, wajib tolong.”
“Tolong apa?” soal Izwan teragak-agak.
“Tolong aku dapatkan info pasal Alia tu. Sebelum kau nak membantah, aku nak cakap dulu. Aku tau kau syok dekat kawan Alia tu. So,kalau kau tolong aku, akan ada benefit jugak untuk kau nanti. So, amacam?” Haikal mengangkat keningnya.
“Okey, aku setuju. Tapi kau kena belanja aku kalau aku dah berjaya nanti.”
“Yang tu takde hal tapi make sure kau berjayalah.”
Haikal terus menggalas beg laptop yang berada di atas kerusi bersebelahan dia. “Aku chow dulu lah”
Izwan hairan. “Kau nak ke mana. Lagi 15 minit kita ada kelas kan.”  Izwan mengingatkan.
“Ye, aku tahu. Tapi aku pasti kau tahu yang aku takkan masuk kelas dengan keadaan macam ni kan?”
“Ops. Lupa.”
“Okeylah. Malam ni tempat biasa.” Haikal terus berlalu ke keretanya.

*****

                “Assalamualaikum” Haikal memberi salam sebelum masuk ke dalam rumah. Memang itulah yang diajar oleh ibu bapanya sejak kecil lagi.
                “Waalaikumussalam. Hai. Kenapa monyok aje muka anak mama hari ni? Awal pulak baliknya. Semalam cakap kelas sampai petang? Eh, kenapa baju bertompok-tompok tu? Kena apa Carl?”soal Puan Sri Diana bertalu-talu.
                “Ma, tanya satu-satu boleh tak? Ni tak. Carl tak sempat jawab first question, mama dah tanya benda lain pulak.” Ujar Haikal lalu duduk berhadapan dengan Puan Sri Diana.
                “Yelah yelah.sekarang mama tanya semula. Baju tu kenapa? Pagi tadi rasanya macam putih bersih aje warnanya. Sekarang dah transform colour ke?” Puan Sri Diana menyoal.
                “Baju ni? Ada orang tumpahkan air tadi. Mama tahu tak, dua kali Carl jumpa dia, dua kali Carl kena langgar. Sakit hati betul. Tadi lepas dia langgar Carl, dahlah dia tak mintak maaf, tapi dia siap salahkan Carl pulak sebab bangun dari kerusi tak tengok kiri kanan. Padahal dia tu pun tak tengok jalan jugak. Sibuk berborak dengan kawan dia aje. Pastu dia terus blah macam tu aje dengan kawan dia. Sebab tu Carl balik awal. Tak mungkin lah Carl nak masuk kuliah dengan baju kotor macam ni.” Panjang lebar Haikal bercerita. Puan Sri Diana yang mendengar hanya tergelak. Dia menggeleng-geleng kepalanya.
                “Panjang lebar anak mama bercerita hari ni. Haha. Carl kenal ke dengan orang yang langgar Carl tu?” soal Puan Sri Diana lagi.
                “Kenal sangat tu takde la ma. Tapi nama dia Carl tahu la.Alia nama dia. Alia ni junior Carl. Baru first sem, ma.”
                “Oh, perempuan ke yang langgar Carl tu? Entah-entah dia syok kat Carl tak? Saja la tu dia nak cari perhatian Carl.” Tebak Puan Sri Diana.
                “Tak mungkin lah mama. Cara dia bercakap tu macam orang yang takde feeling langsung. Membara betul hati Carl setiap kali pandang muka dia.”
                Puan Sri Diana tersenyum. Jarang benar anak dia yang sorang ni merungut pasal perempuan. Dah la merungut, boleh buat hati anak terunanya itu membara lagi. Hebat betul perempuan yang boleh buat macam tu kat anaknya. Almaklumlah, anaknya ini ramai peminat. Semua orang berlumba-lumba untuk menjadi kawan kepada anaknya tapi perempuan yang diceritakan Haikal seperti tidak kisah langsung dengan status yang ada pada anaknya. Mungkin anaknya patut berteman dengan perempuan seperti ini.

No comments: