2
Komen

bab 6 :)

                Sudah seminggu sejak peristiwa di Carrefour itu terjadi. Sejak itu juga lah Alia tidak pernah lagi terserempak dengan Haikal. Lega sedikit hatinya. Tidak perlulah dia berdepan dengan mamat banyak songel tu. Dia meneguk air di tangan. ‘Mana Ary ni. Cakap 2 minit, tapi dah dekat 20 minit tak muncul-muncul jugak.
                “Lia. Ada orang cari kau. Dia dekat depan kompleks utama tu.” Beritahu Laila yang kebetulan lalu di situ.
“Cari aku? Siapa?” soal Alia semula.
“Entah. Dia naik kereta mahal, warna hitam.” Jawab Laila sebelum berlalu.
“Siapa pulak nie. Takkan Tuan Syed lagi kot. Minggu lepas kan dah datang.” Dia mengomel sendirian.
“Weh. Kau membebel apa sorang-sorang ni.” Terjah Ary tiba-tiba.
“Takde apa. Eh, kau tunggu kat kafe jap boleh? Aku nak pergi kompleks utama jap.”
“La? Nak wat pe pulak nie?”
“Aku.. aku nak.. haa, aku nak draw duit. Duit dah nak habis ni.” Alia sengih untuk menutup kekalutannya.
“Pinjam duit aku dulu la. Macam tak biasa.”
“Em, takpe lah. Kebetulan aku rasa rajin nak pergi ni, aku nak pergilah. Kau tunggu kat kafe tau. Okey, bye.” Ujar Alia sebelum berlalu dari situ.
Aryana mengangkat bahunya saja walaupun dia amat pelik dengan kelakuan Alia sejak kebelakangan ni. ‘Biarlah dia. Nanti-nanti baru tanya. Sekarang aku nak makan sebab perut aku dah nak meletup dengan adanya grenade kat dalam nih.’
******     
Apabila Alia tiba di hadapan kompleks utama itu, dia ternampak sebuah kereta BMW elok tersadai di tempat parkir itu. Seorang lelaki tua keluar dari kereta itu. Dia tersenyum memandang Alia. Alia menundukkan kepala tanda hormat. Kemudian mereka masuk semula ke dalam kereta.
Tanpa di sangka, Haikal dan Izwan telah melihat situasi itu. Bukan mereka sahaja bahkan ramai lagi students yang kebetulan ada di situ melihatnya.
“Hm. Agaknya memang betul tu sugar daddy dia. Kau tak rasa macam tu ke Wan?” Haikal menyoal Izwan yang berjalan seiring dengannya.
“Entahla Carl. Aku nak cakap lebih-lebih pun tak boleh jugak. Weyh, jom pergi makan. Aku dah lapaq sangat ni.” Ajak Izwan. Haikal mengangguk dan kedua-duanya berjalan ke arah kafe.
******
“Erh. Tu bukan kawan si Alia tu ke?” Izwan menunjuk ke arah seorang gadis yag duduk di salah satu meja di kafe itu.
“Ha’ah la wei. Memang dia la tu.” Haikal mengiyakan.
Mereka berpandangan antara satu sama lain. Masing-masing membaca apa yang berada di fikiran. “Jom.” Serentak mereka berkata dan menuju ke meja yang diduduki Aryana.
“Hai Aryana.”  Izwan menegur.
“Erh, hai. Lama tak nampak korang. Duduklah.” Pelawa Aryana.
Izwan tersenyum manis. Dia memilih tempat duduk di hadapan Aryana. “Awak buat apa sorang-sorang kat sini?” soalnya.
“Saya tengah tunggu Alia nak makan sama-sama.” Jawab Aryana sambil matanya melilau mencari bayangan Alia.
“Tadi kan, saya rasa saya nampak dia kat depan..”
“eh. Ary. Kau buat apa dengan mereka ni?” Izwan berpaling ke belakang. Terkejut dia apabila Alia tiba-tiba muncul dari belakang.’Hish, kus semangat.’
Izwan cuma buat muka selamba. Haikal pula mulai mendidih mengenangkan kejadian yang terjadi Carrefour seminggu yang lalu.
“Hai, takkan nak duduk kat sini pun salah. Nak kenal-kenal dengan kawan awak ni. Kitakan satu universiti, mestilah kena berbaik-baik antara satu sama lain. Lagipun, meja lain dah penuh, sebab tu kami tumpang meja Aryana. Tak salah kot since ni tempat public. Izwan kan?” Haikal berhujah.
“Berbaik antara satu sama lain? Hish. Tak ingin la saya nak berbaik dengan orang bajet bagus macam awak ni. Menyampah.”
“Awak tak nak takpe lah. Lagipun tadi niat saya nak berbaik dengan Aryana. Bukan dengan awak.” Ujar Haikal selamba.
Muka Alia yang berkulit cerah itu bertukar kemerahan. Menahan rasa malu dan geram. Kalau diikutkan hati, mahu saja dia menjerit marah kepada Haikal tapi dia tak nak menjatuhkan maruah dia dan jugak Haikal sendiri. Dia melihat Aryanna asyik menutup mulut menahan gelak. Izwan pulak sudah ketawa terbahak-bahak. ‘Isy, sabarla duhai hati’
“Ehem.. Lia, kau nak makan tak. Jomlah cepat. Aku dah lapar sangat ni.” Aryana bersuara bagi menutup rasa bersalah kerana turut sama gelak dengan Izwan.
“Em. Kau nak makan apa? Aku belikan.”
“Aku nak nasi ayam. Biar aku beli air. Nak air apa?” soal Aryanna semula.
“Macam biasa lah.” Alia terus berlalu.
Haikal yang cuma diam pada mulanya kemudian memandang Aryana pelik. “Macam biasa tu, air apa?” soal nya.
“Oh. Haha. Milo ais. Memang favourite dia la tu” aryanna tersenyum.
Haikal berfikir sejenak. “Ary, kami nak makan kat sini boleh kan?” Aryanna mengangguk.
“Kalau macam tu, awak jaga tempat ni. Biar saya beli air untuk awak dan Alia.”
Aryanna senyum. “okey. Belikan saya air honey dew and milo ais untuk Alia” dia berpesan.
Serentak itu, Haikal dan Izwan bangun. Haikal menuju kiosk yang menjual air, manakala Izwan menuju kea rah kiosk yang menjual nasi ayam.
******     
Dari jauh Alia melihat Aryanna hanya duduk keseorangan. ‘Pelik’ getus hati nya.
“Kau buat apa? Mana airnya cik Ary oiiii” Alia meletakkan dulang yang di pegangnya di atas meja. Dia memilih kerusi di hadapan Aryanna, lantas dia duduk.
“Tu airnya. Dah datang pun.” Aryanna menunjukkan ke arah belakang Alia. Alia segera berpusing. Bulat matanya melihat Haikal menatang dulang yang membawa empat gelas air. Di sebelahnya pula Izwan yang membawa dua pinggan nasi berlauk ditangan.
“Hilang selera aku makan semeja dengan mamat perasan bagus tu.” Dia buat muke bengang di depan Aryanna.
“Apa awak cakap Alia?” Haikal pura-pura bertanya sedangkan dia sudah mendengar dengan jelas kata-kata Alia.
“Takde apalah.” Bentak Alia. Dia mengambil milo ais yang dihulur dan menjamah makanan dihadapannya dengan khusyuk. Dia malas nak bercakap dengan Haikal yang duduk di sebelah kirinya.
Tiba-tiba dia terasa handphone nye bergetar. Terus dia meraba poket jeans nya. Tiada. ‘aik, mana pulak fon ni. Bergetar tpi kat mana ntah’.
Terus dia menyelongkar beg sandang yang terletak di atas paha nya. “Kau cari apa yang kalut sangat tu” Aryanna menegur bila melihat teman dihadapannya kalut semacam.
“Cari fon. Ada orang call tapi tak jumpa kat mana lah.” Ary mengangguk.
“Haa! Jumpa pun. Dia mengeluarkan handset dengan tangan kirinya. Dan dengan tidak sengaja, dia tertepis milo ais yang tinggal lagi separuh dalam gelas tinggi itu. Dan saat itu, dia hanya mampu membulatkan matanya. Haikal memejam matanya sambil mengetap gigi. Izwan hanya mampu menepuk dahi manakala Aryanna menggelengkan kepalanya.